Λίγο πριν από τις πανελλαδικές… Πώς μπορώ να στηρίξω το παιδί μου;

Λίγο πριν από τις Πανελλαδικές... Πώς μπορώ να στηρίξω το παιδί μου;

Η διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων πλησιάζει και όλοι βρίσκονται στα κόκκινα. Οι αντοχές των παιδιών εξαντλούνται, τα συναισθήματα βιώνονται με ένταση, και οι σχέσεις με τους γονείς συχνά δοκιμάζονται.

Σίγουρα κάθε παιδί βιώνει αυτή την μακρόχρονη εμπειρία με μοναδικό τρόπο, ωστόσο υπάρχει ένας κοινός τόπος συναισθημάτων σχεδόν για όλες τις περιπτώσεις, όπως το άγχος, η ανασφάλεια, η κούραση. Αναμφισβήτητα είναι μια ψυχοφθόρα διαδικασία που απαιτεί υπομονή , επιμονή και από την πλευρά των γονιών συνεχή αποδοχή, ενθάρρυνση και ενίσχυση της προσπάθειας που αυτά καταβάλλουν.

  • Με ποιους τρόπους μπορώ να στηρίξω το παιδί μου;

Πολλοί γονείς μοιράζονται την αγωνία τους για το πώς μπορούν να γίνουν πιο αποτελεσματικοί σ αυτή τη δύσκολη συνθήκη και είναι αλήθεια πως η απάντηση ούτε εύκολη είναι ούτε συνταγή έχει μιας και είναι μια δυναμική κατάσταση με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και συναισθηματικές μεταπτώσεις. Ωστόσο, Θα προσπαθήσω να αποτυπώσω κάποιους βασικούς άξονες διαχείρισης, οι οποίοι θα μπορούσαν να είναι χρήσιμοι:

  • Αποδεχτείτε τη συναισθηματική κατάσταση του παιδιού

Όσο δύσκολο κι αν φαντάζει για έναν ενήλικα να αποδεχτεί τα ξεσπάσματα θυμού και του  άγχους του παιδιού, μιας και ήδη γνωρίζει ότι οι πανελλαδικές δεν σηματοδοτούν το «τέλος του κόσμου» , είναι ωστόσο σημαντικό να μην προσπαθήσει να υποτιμήσει το συναισθηματικό του βίωμα. Φράσεις του τύπου, «έλα, μην αγχώνεσαι», «μια χαρά θα τα πας», «δεν έγινε και τίποτα, αν δεν περάσεις…» , τις πιο πολλές φορές δεν έχουν νόημα για τα παιδιά που βρίσκονται σ αυτό το μονοπάτι. Και είναι απολύτως αποδεκτό και κατανοητό αυτό γιατί ποιος μπορεί να αποδεχτεί ότι όλος αυτός ο αγώνας και οι θυσίες δεν θα πιάσουν τόπο και θα τους φέρουν πάλι στο ίδιο σημείο εκκίνησης; Επομένως, ας φροντίσουμε να «συνοδεύουμε» τα παιδιά σε όποιο συναίσθημα αναδύεται με αγάπη και άνευ όρων αποδοχή. Εξάλλου το άγχος είναι μια φυσιολογική ανταπόκριση του σώματος σε αυτή τη δοκιμασία που καλείται να αντιμετωπίσει ο έφηβος και η προσπάθειά του να το αποφύγει μπορεί να φέρει αντίθετα αποτελέσματα.

  • Αποδεχτείτε επίσης και διαχειριστείτε το δικό σας άγχος

Συχνά γίνεται εμφανές ότι οι γονείς προβάλλουν στα παιδιά τις δικές τους προσδοκίες και αγωνίες και αυτό φορτίζει τα παιδιά ακόμη περισσότερο. Είναι σημαντικό να αποδεχτούν οι γονείς ότι είναι ο δρόμος των παιδιών που έχει σημασία τώρα και όχι ο δικός τους. Κρατήστε ανοιχτό ένα κανάλι επικοινωνίας  με τα παιδιά χωρίς πιέσεις και επιπλέον άγχος. Το δικό τους είναι ήδη αρκετό!!

  • Εξασφαλίστε κατάλληλο περιβάλλον

Ένα ήσυχο και ήρεμο περιβάλλον μελέτης βοηθά τα παιδιά να οργανώσουν μεθοδικά το πρόγραμμά τους χωρίς περισπασμούς . Τα επίπεδα στρες μειώνονται και  η απόδοσή τους βελτιώνεται.

  • Εμπλουτίστε τον χρόνο σας με δημιουργικές δραστηριότητες

Τα παιδιά ενθαρρύνονται όταν βλέπουν τους γονείς τους να «δίνουν νόημα» στον προσωπικό τους χρόνο. Φροντίστε να δίνετε αξία στον ελεύθερο χρόνο μέσα από την ενασχόληση με δημιουργικές δραστηριότητες όπως τέχνη, σύνδεση με τη φύση,  άσκηση κ.α. Το μήνυμα της γονεϊκής αυτοφροντίδας είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά καθώς λειτουργεί σαν θετικό πρότυπο διαφύλαξης του ζωτικού χώρου δίνοντας παράδειγμα και στα ίδια.  

  • Καλλιεργείστε κλίμα εμπιστοσύνης

Είναι , τέλος, σημαντικό για τον έφηβο να γνωρίζει πως οι γονείς του είναι αδιαπραγμάτευτα δίπλα του, ανεξάρτητα από το όποιο αποτέλεσμα. Ένας από τους συχνότερους φόβους που βιώνει ο έφηβος δεν είναι αυτός της αποτυχίας αλλά ο φόβος ότι θα διαψεύσει και συνεπώς θα απογοητεύσει τους γονείς του.  Υποστηρίξτε  τους νοηματοδοτώντας θετικά τον αγώνα τους και επιβεβαιώστε τη σημασία που έχει να επιλέγουν ελεύθερα τη δική τους διαδρομή υφαίνοντας τα προσωπικά τους νοήματα.

Θυμηθείτε ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν κρίνουν το μέλλον των παιδιών. Είναι όμως η ευκαιρία να καλλιεργηθεί ο βαθμός ετοιμότητας για την αυτονομία του.

 Εύχομαι από καρδιάς καλή δύναμη στους υποψηφίους!